Zo ga je om met ‘zeurende’ leerkrachten

“Oh nee, daar komt ze weer…”
Een leerkracht die voor de zoveelste keer haar ei kwijt moet over hoe zwaar haar groep is en hoeveel extra ondersteuning sommige leerlingen nodig hebben.
En terwijl ze haar verhaal doet, voel jij het al: je wilt haar graag helpen, maar je hebt eigenlijk geen idee hoe je dit patroon doorbreekt.

Want wat zeg je nu?

    • “Ik begrijp het, maar probeer het gewoon nog eens,” voelt niet als een oplossing.
    • “Je moet er maar mee leren omgaan,” wil je niet zeggen, want dat helpt niemand.
    • Maar “Zeur niet zo,” komt natuurlijk ook niet in je op – al zou je het soms wel willen denken. ????

Hoe doorbreek je dit patroon?

Het is een valkuil waar je als IB’er makkelijk in kunt stappen: blijven luisteren, begrip tonen en hopen dat het vanzelf beter wordt.
Maar vaak blijft het probleem bestaan. Waarom? Omdat het blijft hangen in gevoel.

  • “Deze groep is zó zwaar…”
  • “Ik kom gewoon niet toe aan lesgeven…”
  • “Er is echt te weinig ondersteuning…”

Het zijn allemaal gevoelens die echt zijn, maar zonder feiten kom je niet verder.
Wat je nodig hebt, is objectief overzicht. Feiten en cijfers die het gesprek op een constructieve manier sturen.

Uitzoomen en objectief naar de situatie kijken

Wat als je samen met de leerkracht kunt uitzoomen?
Wat als je niet blijft hangen in gevoelens, maar inzichtelijk maakt wat er écht speelt in de groep?
Wat als je kunt laten zien:

  • Hoeveel leerlingen ondersteuning nodig hebben – van licht tot zwaar.
  • Waar die ondersteuning precies op gericht moet zijn, bijvoorbeeld motivatie, concentratie of rekenen.
  • Hoe deze groep zich verhoudt tot andere groepen in jullie school.

Dan verandert het gesprek compleet:

  • De leerkracht voelt zich gehoord en begrepen, omdat haar gevoel wordt bevestigd met feiten.
  • Jij kunt gericht meedenken over passende ondersteuning.
  • Jullie komen samen tot een actieplan dat niet gebaseerd is op gevoel, maar op concrete data.

Van ‘zeuren’ naar constructief samenwerken

Het mooie van deze aanpak? Het verandert het gesprek compleet:

  • Je blijft niet hangen in hetzelfde verhaal.
  • Je hoeft niet te gissen naar wat nodig is – je ziet het gewoon in de cijfers.
  • De leerkracht voelt zich gehoord en gesteund, want haar gevoel wordt bevestigd met feiten.

Geen frustraties meer aan beide kanten, maar constructief samenwerken aan oplossingen.

Hoe doe je dat?

In mijn Online Programma ‘Zicht op Leerlingen met Extra Ondersteuning’ leer je precies hoe je dit doet.
Je krijgt een tool waarmee je:

  • De zorgzwaarte per groep en per leerling in kaart brengt, zodat je precies weet hoeveel ondersteuning nodig is.
  • Het onderscheid maakt tussen smalle en brede definitie van extra ondersteuning, zodat je weet wat je kunt verwachten en wat reëel is.
  • De categorieën inzichtelijk maakt waarop de groep uitvalt, bijvoorbeeld motivatie, concentratie of rekenen.

Kortom: je leert hoe je objectief overzicht krijgt, zodat je niet blijft hangen in gevoelens, maar gericht kunt werken aan oplossingen.

Meer grip en overzicht op de leerlingenzorg?

Met het Online Programma ‘Zicht op Leerlingen met Extra Ondersteuning’ werk je aan:

  • Helder overzicht op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau.
  • Gericht en constructief samenwerken met leerkrachten, zonder in cirkeltjes te blijven praten.
  • Rust en regie over de leerlingenzorg, zodat je niet langer achter de feiten aanloopt.

Meer weten?
Lees hier alles over het programma en meld je aan !

Delen:

meer zoals dit:

ONTVANG GRATIS INSPIRATIE IN JE MAILBOX

Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe blogs en praktische tips die je werk als IB’er of KC’er makkelijker maken?
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang om de week gratis inspiratie, herkenbare verhalen en direct toepasbare handvatten voor minder werkdruk en meer overzicht.